Werkwijze interesse in hond

Hond overnemen via HHIN

shutterstock 257253574

Al verschillende jaren zet HHIN zich in voor Nederlandse honden die wegens omstandigheden op zoek zijn naar een nieuw adres. We streven er naar om voor iedere hond een goede match te vinden. Maar ook om een zo goed mogelijke match te vinden voor u.

Eenmaal een match gevonden zullen wij u begeleiden tijdens het gehele proces en ook na de plaatsing zijn wij bereikbaar voor extra tips en adviezen.

Om de veiligheid voor de honden op de site te kunnen waarborgen én om ervoor te zorgen dat de website kan blijven bestaan wordt er eenmalige vergoeding gevraagd bij de inschrijving. 
Vanaf het moment dat u staat ingeschreven bij HHIN kunt u gebruik maken van onze bemiddeling én reageren op de honden die via HHIN een nieuw adres zoeken. 

De inschrijving is een algemene inschrijving waarbij u uzelf aanmeldt als "zoekende naar een hond" en is geldig tot aan het moment dat u een hond via HHIN hebt gevonden óf tot aan het moment dat u uzelf uitschrijft. De inschrijving is gekoppeld aan uw mail adres, deze kan later niet meer aangepast worden. Alle overige informatie uiteraard wel.

Reageren op een hond

Wanneer u ingelogd bent kunt u heel simpel reageren door naar de advertentie van de hond te gaan waar u belangstelling  voor heeft. U klikt vervolgens op de grijze button met "Interesse tonen". U wordt nu doorgeleid naar de juiste pagina of agenda om uw belangstelling te kunnen tonen.

De manier waarop het eerste contact met geïnteresseerden zal plaatsvinden kan verschillen per hond / hondeneigenaar.

  • Bemiddeling type 1:
    De eigenaar van de hond bij de aanmelding ervoor gekozen gebruik te willen maken van de uitgebreidere bemiddeling. In dit geval zullen we dan ook de eerste gesprekken met geïnteresseerden voeren. Vervolgens worden alle mogelijke matches voorgelegd bij de eigenaar, waarna zij een beslissing maken over met wie ze verdere ontmoetingen plaats zouden willen laten vinden.

    Wanneer we veel reacties voor een hond verwachten kunnen we helaas niet altijd met iedereen in gesprek gaan over de hond en zijn we genoodzaakt om keuzes te moeten maken met wie we in gesprek gaan. In dit soort gevallen wordt u dan ook eerst doorgestuurd naar een pagina waar u uw belangstelling kunt tonen. Vervolgens krijgt u te horen of u verder uitgenodigd wordt voor een uitgebreider telefoongesprek.

    Het is dus raadzaam om na uw inschrijving bij HHIN een algemeen kennismakingsgesprek met ons in te plannen waarin u uw situatie uitgebreider / persoonlijk kunt toelichten, zodat als een dergelijke hond online komt we zo compleet mogelijke informatie over u hebben. Mocht u dit gesprek nog niet hebben gehad voordat u op een dergelijke hond reageert is dit geen probleem. We beoordelen uw situatie dan op basis van de informatie die u heeft ingevuld bij de inschrijving.

  • Bemiddeling type 2:
    Sommige eigenaren hebben aangegeven het eerste contact met geïnteresseerden zelf te willen voeren. U zult dan direct worden doorgeleid naar een kort formulier waarin u kunt aangeven belangstelling te hebben in de hond. Vervolgens wordt uw informatie (in dit stadium nog zonder uw persoonlijke contactgegevens) doorgestuurd naar de eigenaar. Zij geven vervolgens bij ons aan met wie ze graag verder in contact zouden willen komen.

Wanneer de eigenaar bij ons aangeeft met u in contact te willen komen, ontvangt u van ons de verdere contactgegevens van de eigenaar en andersom. Vervolgens gaat u in gesprek met de eigenaar en krijgt u rustig de gelegenheid om verdere afspraken in te plannen met de eigenaar zodat u de hond in het echt kan ontmoeten en kan kijken of er een klik is.

In de periode dat er contact is met de eigenaar ontvangt u van ons nog de nodige tips en adviezen om ervoor te zorgen dat de afspraken zo goed mogelijk verlopen.

 WhatsApp Image 2018 05 01 at 18.05.17 Een goede match! Dat is wat wij willen. 

Bij het zien van een leuke hond zijn wij mensen vaak geneigd om erg enthousiast te worden en gaan daardoor door een roze bril te kijken. We lezen vooral de positieve kanten en zien daarbij soms wat minder goed de mindere kanten van de hond. Daarom is het belangrijk om altijd even een stapje terug te doen: Is dit de hond die bij mijn situatie past? Kan de hond voldoen aan de wensen die ik heb? En kan ik de hond bieden wat de hond nodig heeft? 


Wij zoeken niet naar de persoon met de grootste tuin, de meeste tijd of de meeste ervaring. Er wordt ook geen voorrang gegeven aan mensen die als eerste reageren of al langer in het systeem staan. Wij zoeken naar de juiste match, want dat is tenslotte het belangrijkste.

Een voorbeeld: 
Amanda is 40 jaar, is vrijwel altijd thuis en woont samen met haar 2-jarige hond in een huis met een tuin. In het verleden heeft ze verschillende getraumatiseerde honden gehad. Aan ervaring dus geen gebrek. 
Nu reageert Amanda op een hond met een ernstig trauma. Door dit trauma raakt de hond in blinde paniek bij het zien van een andere hond. Zodra de hond in contact komt met een andere hond, zal hij de hond bijten. 
In deze zullen wij dan ook niet meegaan in Amanda haar wens om deze hond over te nemen. Het trauma van de hond is dermate groot dat het een te grote stap zal zijn om de hond bij een andere hond te plaatsen. Tevens zal het risico op verwondingen bij de andere hond te groot worden. 
Ons advies aan Amanda: Benut de ervaring die je hebt met honden door op een hond te reageren die goed met andere honden kan, maar wellicht een trauma heeft op een ander gebied (bijvoorbeeld een hond die niet goed met kinderen kan). Zo kan ze de hond in een rustig tempo begeleiden om van de angsten af te komen zonder dat haar eigen hond er onder hoeft te lijden. Kortom; een aanvulling zijn voor elkaar. 


WhatsApp Image 2018 05 01 at 18.45.22 

Proefperiode

Als er een klik is met de hond en u samen met de eigenaar overeen bent gekomen dat de hond bij u geplaatst zal worden, zal er in de meeste gevallen eerst nog een proefperiode plaatsvinden. Ook tijdens de proefperiode staan wij voor u klaar. Mocht u tegen problemen aanlopen dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

Als de proefperiode succesvol is verlopen is het tijd voor het officiële gedeelte: de defintieve overdracht. Denk aan een afstandsovereenkomst, overzetten van de chip en eventuele verzekering en het aan- en afmelden van de hond bij de gemeente.

Mocht u na de definitieve plaatsing nog tegen problemen aanlopen dan mag u ook altijd nog contact met ons opnemen voor tips en adviezen.