Ervaringen
Ervaring van oud eigenaar Jaco
Na lange tijd van overweging om een goede baas te zoeken voor onze Golden Retriever Jaco, dit vanwege een dierenallergie in het gezin, hebben wij hem aangemeld bij de HHIN. Via vrienden waarmee we dit allergieprobleem besproken hadden werden wij geinformeerd over deze mogelijkheid.
Nadat wij ons aangemeld hadden kregen we het verzoek een vragenformulier in te vullen. Na dit gedaan te hebben met een beschrijving over het karakter, gedrag en handelen van Jaco werd de procedure opgestart. Van tevoren werd met Lindsey (HHIN) via mail goed contact gehouden over het een en ander. Ook de telefonische contacten met Lindsey over Jaco hebben we zeer op prijs gesteld.
Nadat de procedure werd opgestart werden we volgens afspraak netjes opgebeld door Lindsey om een drietal herplaatsingsadressen te bespreken. We hebben toen een keuze gemaakt uit deze drie mensen en werden een tijdje later gebeld door de geïnteresseerden voor een eerste kennismaking. De kennismaking verliep zeer positief, we hebben hem gezamenlijk uitgelaten en afgesproken dat we Jaco een week later zouden brengen. Zo gezegd zo gedaan. Ook tijdens deze afspraak hebben we gezamenlijk Jaco weer uitgelaten, alleen dit keer had eventuele nieuwe baas de leiding over Jaco tijdens de wandeling en dit ging redelijk goed. Na de herplaatsingsovereenkomst getekend te hebben door beide partijen, welke door Lindsey verstrekt wordt, zouden we telefonisch contact houden in de proefperiode over hoe het ging en het bespreken over onvoorziene omstandigheden. Ook Lindsey werd door mij over deze contacten op de hoogte gehouden.
Het moment van afscheid nemen viel wel mee. Het zijn de momenten van uitlaten, eten geven, buiten bezig zijn enz. Dan mis je hem omdat hij niet meer bij je komt om te kroelen, aaien, spelen of kijken van wanneer krijg ik nog een brokje? De rituelen zijn weg.
Tijdens de proefweek werden we gebeld dat Jaco blafte naar voorbijgangers en dat hij aan de lijn te hard trok bij het uitlaten. Dit trekken hadden we besproken van tevoren, het blaffen niet. Na wat adviezen gegeven te hebben werden we aan het einde van de week gebeld. Vanwege deze problemen kwam Jaco naar ons. We Lindsey gebeld en verteld dat hij terug kwam. Niet erg voor ons, maar wel jammer voor Jaco. Weer wennen aan andere situaties die zouden gaan komen vanwege de afspraken binnen het gezin.
Voordat we weer een nieuwe poging gingen doen zijn we eerst nog samen met Jaco op vakantie gegaan. Na een vakantieperiode van 5 weken van wandelen, fietsen en zwemmen werd de procedure van herplaatsen weer opgestart.
Wederom weer positieve contacten hierover met Lindsey en na overleg weer in contact gekomen met een geïnteresseerde. Deze mensen hadden al eens een Golden Retriever gehad. Toen we eerlijk bespraken wat er in de eerste herplaatsing de reden was tot het terugbrengen vonden deze mensen dit niet zo’n probleem omdat ze dit herkenden. Alleen over het blaffen waren begrijpelijke vraagtekens. Wel vroegen ze ons of ze direct Jaco konden meenemen omdat ze eerst een weekje op vakantie gingen en zodoende alle tijd voor hem hadden om met hem bezig te zijn. Dit was geen probleem voor ons. Na een eerste kennismaking zagen we dat Jaco een lieve bazin zou krijgen en een goede baas. Jaco ging mee, die kop achter de achterruit het was moeilijk (en nog) ik mis hem! Afgesproken werd een proefperiode van twee weken. Een week op vakantie en een week in zijn nieuwe thuis.
We hielden contact via SMS en telefoon. Het ging goed. Al snel los lopen en natuurlijk lekker verwend worden. Na deze week weer mee naar zijn nieuwe huis. Dit was ook weer wennen voor hem en de nachtelijk geluiden gaven aanleiding tot blaffen. (wel waken) Dit is langzaam opgelost en de laatste berichten waren dat hij niet meer blafte en het prima naar zijn zin had. Ook kregen we de laatste week foto’s in het park en langs het strand via SMS toegestuurd. Jaco was herplaatst!
Afgesproken werd dat ik hem zou afmelden v.w.b. zijn chip zodat de nieuwe eigenaar hem weer kon aanmelden. Ook dat hij altijd bij ons kan logeren als zijn baas op vakantie gaat en hij niet mee kan.
Wij zouden een ieder willen aanbevelen om in samenwerking met de HHIN een nieuwe baas te zoeken is voor uw hond als dit nodig is. Wij zijn zeer tevreden over de discrete wijze, bemiddeling en snelle manier van werken. Voor heel weinig geld is Lindsey positief en actief bezig. Bij inschrijving veel en goede eerlijke informatie geven zorgt ervoor dat zij heel goed haar werk doet. Ondanks het gemis zijn heel blij dat Jaco een goed “thuis” heeft gekregen. Samengevat een 10. Lindsey Hartelijk bedankt.